
Doceniając rolę mediów w kreowaniu świadomości, wspólnie uznaliśmy, że warto potrafić porozumieć się z dziennikarzami.
Nawet jeśli informacje o naszych przedsięwzięciach nie potrzebują masowych kanałów komunikacji, warto czasem wybrać się do radia – opowiedzieć o swoich działaniach, przyszłych planach i aktualnych problemach. Promocja sąsiedztw w działaniu jest tylko jedną z zalet takiej wizyty…
Komunikowanie z mediami może natomiast przeistoczyć się w koszmar dla kogoś, kto nie ma na tym polu doświadczenia. Stąd pomysł, by pomóc warszawskim aktywistom przygotować się do budowania trwałych relacji i przyjaznej atmosfery również z lokalnymi dziennikarzami.
Najważniejsze wnioski ze spotkania – poniżej, natomiast doświadczenie zebrane podczas warsztatu jest już udziałem wyłącznie uczestników.
- Efektywna komunikacja obejmuje zarówno komunikat, jak i komunikującego. Ważne więc, by dbać o treść informacji, ale również o sposób ich przekazywania.
- Zasada „news you can use” mówi, że w komunikowaniu należy zadbać o funkcjonalność informacji, czyli myśleć o tym, jak odbiorcy mogą tę informację wykorzystać.
- Niezbędnym elementem każdej informacji jest odpowiedź na 5 pytań: kto?, co?, kiedy?, gdzie? oraz dlaczego? (przy czym ostatnie ma być zachętą, by poznać lub uczestniczyć, ciekawostką, „haczykiem” na odbiorcę)
- Wiarygodność budowana jest nie tylko tym, co się przekazuje werbalnie, ale też za pomocą mowy ciała, tonu głosu, mimiki…
- Potraktowanie dziennikarza jak sprzymierzeńca zbuduje dobrą atmosferę nie tylko na konkretne spotkanie, ale też na możliwą przyszłą współpracę.
- Korzystanie z każdego medium musi wiązać się z docenieniem odbiorcy – to on ma być zadowolony.